Artikels
Gepubliceerde artikelen sinds nr. 151. Architraaf bestaat pas sinds februari 2014 (nummer 179) in het Nederlands. Meer artikels zijn op de Franstalige versie van deze website te vinden.
Elke volledige of gedeelelijke productie of weergave, door welk middel ook, van de pagina's of afbeeldingen gepubliceerd in het magazine Architrave zonder schriftelijke toestemming van de uitgevers is illegaal en wordt als vervalsing beschouwd.
Artikels
-
- 2024 – Terugblik op een jaar vol veranderingen voor overheidsopdrachten
2024 loopt stilaan op zijn einde en het minste wat we kunnen zeggen is dat we ons schrap hebben moeten zetten om op de hoogte te blijven van alle wetgevende ontwikkelingen. Deze omvatten de wijziging van de drempelbedragen voor aanbestedingsmethodes en Europese bekendmaking (1), de verhoging van de drempels voor erkenningsklassen (2), de invoering van een nieuwe wet die onder andere het concept van voorschotten en inschrijvingsvergoedingen regelt (3) en tot slot de verplichting om het E-Procurement-platform te gebruiken voor opdrachten die worden gegund via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (4)...
- AF219 - 08 / 2024 - P33 > 35
- [PDF]
-
- De behandeling van leemtes bij openbare en niet-openbare procedures
- Bij de beoordeling van de offertes, in het stadium van de codering, wordt soms ontdekt dat de inschrijver geen prijs voor een bepaalde post in de samenvattende opmeting heeft vermeld of zelfs een eenheidsprijs voor een post voorstelt, onder het voorwendsel dat deze post over het hoofd gezien is door de ontwerper. In beide gevallen gaat het om een leemte. Bij overheidsopdrachten moet echter een onderscheid worden gemaakt tussen weglatingen van eenheidsprijzen en weglatingen van posten door inschrijvers, aangezien deze niet op dezelfde manier kunnen worden verholpen.
- AF214 - 05/2023 - P40-41
- [PDF]
-
- La vérification et l’examen des prix en pratique
- Pour rappel, la vérification des prix (article 35 de l’AR du 18/04/2017) est obligatoire dans tous les marchés. Quant à l’examen des prix ou des coûts (article 36 de l’AR du 18/04/2017), la situation est plus complexe. Il faut bien distinguer l’examen du montant global de l’examen des prix unitaires. Le tout étant noyé dans le même article, il faut bien reconnaitre qu’une lecture répétée est indispensable pour bien différencier le traitement à réserver à l’examen du montant global de celui réservé aux prix unitaires.
- AT211 - 05 / 2022 - P16 à 17
- [PDF]
-
- Nieuwe drempelbedragen voor Europese bekendmaking en de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
- Sinds 1 januari 2022, en voor de twee komende jaren (2022-2023), zijn er nieuwe drempelbedragen van toepassing voor Europese bekendmaking en de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- AF210 - 03 / 2022 - P6
- [PDF]
-
- Artikel 86 van het KB van 18/04/2017 – Wat is het verschil tussen de ‘bestelbasis’ en ‘rangschikkingsbasis’ in open of beperkte procedure?
- Bij overheidsopdrachten is het soms moeilijk te begrijpen waarom een opdracht wordt gegund aan een bedrijf dat misschien wel de laagste inschrijver is in de ‘rangschikkingsbasis’, maar de tweede of derde in rij kan zijn in de ‘bestelbasis’. Kortom: waarom krijgt de ene aannemer de opdracht toegewezen als zijn order duurder is dan dat van een andere? Waarom bestaan er twee verschillende bedragen? En ten slotte: hoe wordt de rangorde bepaald? Wat zijn de doorslaggevende factoren?Deze vragen worden beantwoord in artikel 86 van het Koninklijk Besluit van 18/04/2017. Voor een architect die de offertes voor een overheidsopdracht moet analyseren, is het van essentieel belang dat hij artikel 86 van dit arrest juist begrijpt en vooral getrouw toepast...
- AF208 - 09/2021 - P24 > 25
- [PDF]
-
- De wijziging van hoeveelheden in openbare aanbestedingen
Of het nu bij het bestuderen van een dossier, de uitwerking van de documenten van de aanbesteding, de analyse van de offertes of zelfs in uitvoeringsfase is: het is soms aartsmoeilijk voor een aanbestedende overheid (AO) of onderneming om de toegestane limieten voor de wijziging van hoeveelheden uit te vlooien. Temeer omdat de wetgeving verschillende bepalingen voorziet naargelang de betalingsmethode …- AF208 - 09/2021 P11 > 13
- [PDF]
-
- De gezondheidscrisis en maatregelen om de verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan
- Dit artikel werd daags na de officiële afkondiging van de derde coronagolf in maart geschreven. Ondanks alle inspanningen en maatregelen maakt het virus nu al een volledig jaar deel uit van ons leven. We hebben ermee moeten leren leven en hebben ons er op alle vlakken aan moeten aanpassen. De bouwsector was helaas geen uitzondering op de regel. Toen de nieuwe wet inzake overheidsopdrachten in 2016 in werking trad, voorzag de wetgever een herzieningsclausule (art. 38) en introduceerde hij het begrip ‘onvoorziene omstandigheden’. Een pandemie past uiteraard perfect in dat plaatje. Nu het onvoorziene voorzienbaar is geworden, moeten aanbestedende overheden dit opnemen in de aanbestedingsdocumenten alvorens ze te publiceren
- AF207 - 05 / 2021 P25 > 26
- [PDF]
-
- Overheidsopdrachten
- Het prijs- of kostenonderzoekHet prijs- of kostenonderzoek wordt al te vaak over het hoofd gezien bij de analyse van offertes. De controlerende instanties trachten de aanbestedende overheden (hierna AO) dan ook te wijzen op de verplichting om in alle aanbestedingsprocedures een volwaardig prijs- of kostenonderzoek uit te voeren.
Het prijs- of kostenonderzoek maakt, zoals het gedefinieerd wordt in artikel 35 van het KB van 18/04/2017, integraal deel uit van een allesomvattend proces, dat omschreven is in artikels 34, 35 en 36 van hetzelfde KB. Dat proces bestaat uit vijf opeenvolgende stappen. In dit artikel overlopen we ze. - AF206 - 03/2021 - P41 > 44
- [PDF]
-
- De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking – Een uitzondering die voorzien is in het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 onder de loep genomen
- Voor kleinere opdrachtgevers – zoals vzw’s of kleine en middelgrote gemeenten – is het vaak verleidelijk om terug te grijpen naar de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (hierna OZVB). Deze procedure is aantrekkelijk vanwege haar administratieve en procedurele soepelheid en de mogelijkheid om de termijnen te verkorten. Laten we even bekijken hoe bepaalde loten, ondanks het feit dat ze integraal deel uitmaken van een grotere opdracht die de drempelwaarden voor een OZVB overschrijdt, toch in aanmerking kunnen komen voor een OZVB, bijvoorbeeld met de bedoeling om kleine lokale aannemers naar voren te schuiven. Om dit mogelijk te maken, werd er een klein ‘verborgen artikel’ opgenomen in het KB van 18 april 2017, dat al te vaak schromelijk over het hoofd gezien wordt.
- AF205 - 12/2020 - P50 > 51
- [PDF]
-
- Het UEA of Uniform Europees Aanbestedingsdocument
- In dit artikel zoomen we in op Europese aanbestedingen en het UEA. Wat is het nut ervan? Hoe creëer je als aanbestedende overheid een UEA-formulier? En hoe kan je er als ‘ondernemer’ het best op ‘antwoorden’? Het UEA is een verplichting als de drempelbedragen voor Europese bekendmaking bereikt zijn. Het is een verklaring op eer om de administratieve last die gepaard gaat met openbare aanbestedingen te verlichten.
- AF204 - 09/2020 - P40 > 41
- [PDF]
-
- Nieuwigheden voor 2020 – Nieuwe drempelbedragen en digitalisering
- Op 1 januari 2020 onderging de procedure voor openbare aanbestedingen twee belangrijke wijzigingen: de vermindering van de Europese drempelbedragen en de volledige digitalisering van openbare aanbestedingen. Sindsdien is het motto ‘alles elektronisch’ van toepassing.
- AF203 - 02/2020 P40-41
- [PDF]
-
- Artikel 36 van het KB van 18/04/2017: is het prijsonderzoek van toepassing op een onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking?
- Toen de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (hierna OMVB) enkele jaren geleden geïntroduceerd werd, maakte de wetgever de mogelijkheid tot onderhandeling toepasbaar op een groter aantal overheidsopdrachten. Als de aanbestedende overheid (hierna AO) voordien wilde teruggrijpen naar een (snellere) eenfasige procedure, kon ze niet anders dan opteren voor een openbare aanbesteding, een offerteaanvraag (vandaag openbare of niet-openbare procedure genoemd) of een sterk gereduceerd aantal hypotheses in het kader van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Aangezien er nu in een groter aantal overheidsopdrachten onderhandeling mogelijk is, komt het erop aan om de consequenties en aandachtspunten die een invloed hebben op de uitwerking van een kwalitatief administratief lastenboek en dus een goede aanbestedingsprocedure naar behoren af te bakenen.
- AF202 - 02/2020 - P35 > 36
- [PDF]
-
- De mededingingsprocedure met onderhandeling in het geval van onregelmatige of onaanvaardbare offertes
- Heeft u een overheidsopdracht gelanceerd en heeft slechts één offerte ontvangen, die bovendien het vooropgestelde budget overschrijdt? Of bestaat de oogst louter uit niet-geselecteerde inschrijvers of onregelmatige offertes? En heeft men het bijgevolg over onaanvaardbare offertes? Geen wonder dat u zich vragen stelt … Wat is een ‘onaanvaardbare offerte’ precies? En wat te doen in dergelijke situaties?
- AF200 - 05 / 2019 - P32 > 33
- [PDF]
-
- Onderhandeling in overheidsopdrachten
- Door een nieuw soort onderhandelingsprocedure te introduceren en de drempels die erop van toepassing zijn telkens een beetje te verhogen, lijkt de wetgever het onderhandelingsgegeven te willen promoten en aanbestedende overheden (hierna AO genoemd) te willen stimuleren om zich erop te beroepen.
- AF199 - 02 / 2019 - P22-23
- [PDF]
-
- Welke structuur gebruik je bij het opmaken van de analyserapporten over de ingediende offertes voor overheidsopdrachten?
- Hoe moet je ingediende offertes precies analyseren eens de inschrijvingen geopend zijn?
Wat zijn de volgende stappen? Voordien, toen de oude wetgeving nog van kracht was, was het verdere verloop relatief duidelijk: eerst de Selectie (toegangsrecht en kwalitatieve selectie), gevolgd door het onderzoek naar de (formele en materiële) Regelmatigheid van de offerte, de eventuele analyse van de gunningscriteria (als er andere criteria van tel waren dan de prijs) en tot slot het voorleggen van het gunningsvoorstel. - AF198 - 11 / 2018 - P16 > 17
- [PDF]
-
- Al wat u moet weten over artikel 36 van het KB van 18/04/2017 - De verificatie van de prijzen/kosten
- Een jaar na het in voege treden van de nieuwe reglementering zetten we onze ontdekkingstocht in wettekstenland verder met een analyse van artikel 36. Dit laatste is een aangepaste versie van artikels 21 en 99 van het KB van 15/07/2011. Bovendien leest artikel 36 als een tijdlijn; een procedure met verschillende handelingen die stap voor stap verloopt.
- AF197 - 08 / 2018 - P10 > 11
- [PDF]
-
- De drempels en termijnen voor overheidsopdrachten
- De nieuwe reglementering brengt logischerwijs een aantal wijzigingen met zich mee. De voornaamste bezorgdheden van ontwerpers en aanbestedende overheden hebben betrekking op de definitie van de drempels en termijnen. Uiteraard blijven de nieuwe wetteksten en het kluwen van artikels complex – je moet de nieuwe wet en het nieuwe KB van 18/04/2017 tot in de puntjes beheersen om er oplossingen in te kunnen vinden. Er heerst bij de meesten dan ook nog altijd verwarring omtrent de drempel voor Belgische publicatie en die voor Europese publicatie, de drempel en de termijn die van toepassing zijn in een procedure of de drempel die van toepassing is op overheidsopdrachten voor werken, diensten of leveringen.
- AF195 - 02 / 2018 - P40 > 41
- [PDF]
-
- ‘Onderaanneming’ en het ‘beroep op de draagkracht van andere entiteiten’ - In aanbestedings- en uitvoeringsfase
- Met de afkondiging van de nieuwe wet van 17/06/20161 en het bijhorende uitvoeringsbesluit2 vaardigde de federale regering eveneens het nieuwe koninklijk besluit (hierna KB) van 22/06/20173 uit. In haar strijd tegen sociale dumping wilde de Kanselarij van de Eerste Minister artikels 12 en 13 inzake onderaanneming vervolledigen en artikel 78/1 toevoegen.
- AF194 - 12 / 2017 - P36-37
- [PDF]